I 1994 opdagede Dr. Richard Wurtman endelig den mekanisme, der fik kroppen til at sove som et hvilemiddel. Et par laboratorier i MIT formulerede tilskud, der hjalp ældre mennesker til at sove, da melatoninsyntese i deres system var blevet rustet.

Til sidst opnåede brugen af ​​melatonin som søvntilskud en udbredt fan efterfølgende. Imidlertid var Dr. Wurtman selv uvillig til selvmedicinering med melatonin.

Med andre ord, da melatonintilskud er let tilgængelige hos dine nærmeste medicinske butikker, er det meget nemt at nå ud til dem.

Jo højere bekvemmeligheden er, desto større er risikoen forbundet med dens indtag.

Melatonin udskilles af pinealkirtler, som ligger lige over midten af ​​den menneskelige hjerne. Det center, der signalerer kirtlerne for at frigive melatonin, er kendt som Suprachiasmatic Nucleus eller SCN.

Blinkers for sekretion går op i tider, hvor det naturlige lysniveau falder, og beder derfor kroppen hvile for dagen. Dette er også en grund til, at melatonin kaldes ‘vampyrhormon’.

Sådan arbejder cirkadiske rytmer for at holde vores organer synkroniseret. Hele processen sker organisk. Alligevel er der eksogene grunde, der forringer den naturlige udskillelse af hormonet. Øget eksponering for enheder som smartphones, computere, tabletter i sene timer, hektiske arbejdsplaner mv. Er de mest almindelige årsager til nedsat melatoninsekretion.

Som følge heraf er det et levedygtigt alternativ at benytte tilskud.

Kontrollerede doser inden for 0,3-1 mg er de mest foretrukne for den lille impuls, som en forstyrret søvncyklus kræver.

Men man må kigge rundt, før man tager springet.

Her er hvorfor:

1. Brug af melatonin i længere tid kan føre til, at dit system bliver immun for dets administration.
2. Overdreven mængde melatonin i systemet kan føre til hormonelle problemer og følgelig nyrer og leverproblemer.
3. Langvarig brug af melatonintilskud kan også forværre søvnløsheden ved at reducere sekretionen af ​​melatonin.

Derfor, som enhver anden lægemiddeltilskud, kan ukontrolleret medicin med melatonin være en potentiel fare i formerne.

Men i situationer hvor en hektisk livsstil er den primære årsag til, at søvniveauet falder drastisk, kan du køb melatonin tilskud i skranken i de fleste detailbutikker eller apotek. Eksperter opmuntrer normalt til brug i forbindelse med naturlige midler til at øge melatonin. Enestående afhængighed af kunstig induktion er ikke kun uklogt, men også sundhedsskadelig.

Melatonin som hormon har også andre funktioner end søvnregulering.

Det fungerer også som en forsvarsmekanisme for menneskelige kroppe på følgende måder:

1. Melatonin er en stærk antioxidant. Det kombinerer med de negativt ladede atomer af ilt og nitrogen og hjælper med at kontrollere cellulær skade.
2. Dens egenskaber som antioxidant hjælper også med at kontrollere migrænepine.
3. Forskning har også vist, at melatonin er ødelæggende for kræftfremkaldende celler på grund af dets evne som antioxidant.
4. Det er også nyttigt i behandling af fedme i kombination med calcium.

Så utvivlsomt er melatonin som et hormon en meget vigtig, der cirkulerer i vores system. Ikke desto mindre er det lige så vigtigt, at det forbliver til stede i optimale niveauer i vores blodbanen.

Selvom systemets arbejde kan løbe ind i en hastighedsbump på et bestemt tidspunkt, der afbryder cirkadianrytmen, kan en lille impuls i form af kunstige kosttilskud hjælpe. Efter alt har alle brug for en god nats søvn for at genoptage arbejdet i deres øverste form.

Men først er det afgørende at have en korrekt vurdering af, hvad suppleringsindtag kan medføre. Ulempen, selv om få, kan være alvorlige.