Er det ikke mærkeligt, at de fleste af jer plejer at føle dine øjenlåg, når de går om midnat, og vågner op ved daggry?

Nå, hvad synes du er grunden til den pludselige følelse af søvnighed?

Det er melatonin, også kendt som mørkehormonet. Nu er der et meget interessant forhold mellem melatonin og søvn. Dette hormon fungerer ved stimulering med lys og mørk. Eksponering for lys stimulerer en nervevej til hjernens hypotalamus, hvor den suprachiasmatiske kerne (SCN) initierer signaler, der styrer hormonets produktion.

Mens lyset ophører, stimulerer SCN pinealkirtlen, der bliver aktiv og udskiller melatonin. Nu er dette hormon ansvarlig for at regulere den cirkadiske rytme, som er kropsuret. Her er en kort diskussion om melatonin og søvn.

Melatonin som en bringer på søvn

Melatonin forsyning ændrer sig med tiden; Årsagen er, at pinealkirtlen er forkalket. Indledningsvis når melatoninproduktionen sin højdepunkt, når et menneske når op til 6 år og begynder langsomt at mindske efterpubstitet. En sund menneskelig voksen har melatoninniveauer, der er 8-10 gange mere potente i løbet af natten, mens gamle mænd lider af lave niveauer af melatonin.

Imidlertid imødekommer ofte ugunstige forhold at forårsage søvnmodtagelse. Dette er tilfældet med skiftearbejdere, rejsende og personer med søvnløshed. Men selv sådanne betingelser kan løses med melatonin kosttilskud.

I tilfælde af skiftearbejdere, der skal arbejde lange nætter, er balance afgørende for at opretholde regelmæssig krops sundhed. De kan køb melatonin fra denne hjemmeside og starte med en dosis på 1 mg. Hvis betingelserne ikke undertrykker, kan de flytte op til 3mg.

Ikke desto mindre kan folk, der beskæftiger sig med søvnløshed, bruge melatonintilskud. Disse sovende hjælpemidler er ikke sovepiller; de er bare sønderbringeren; de reagerer ikke med kroppen og fremmer langvarige søvndage. Så for patienter, der søger at opretholde en rutine, kan de bruge disse tilskud til at fremkalde søvn.

Undersøgelser har vist, at melatonin sovende hjælpemidler kan hjælpe søvnløshedspatienter yderligere ved at fremkalde deres sind med en følelse af ro, der hjælper med at bringe i søvn let. Nu, hvis du spekulerer på, om det er muligt at øge melatonin i kroppen uden medicin, er der!

Tjek disse tips til naturligt at øge melatonin niveauer-

1. Undgå LED-lys. Undersøgelser har vist, at blå lys dimmer produktionen af ​​melatonin. Nu producerer jorden 25% blåt lys, mens LED-lys udsender 35% blåt lys, som kan hæmme produktionen af ​​hormonet.
2. Forbrug mad, der er rigt på tryptophan; Dette hormon udskiller serotonin, som hjælper med melatoninproduktion. Fødevarer som mælk, æg nøglefærdige og kirsebær er en god mulighed.
3. Reguler dit kaffeindtag eller tag det koffeinfri. Mens kaffebønner har melatonin, kan koffein forhindre produktion af hormonet.
4. Undersøgelser har vist, at melatonin kræver et stabilt sind at fungere; Derfor anbefales det at meditere for at øge produktionen af ​​dette hormon.

Afslutningsvis, for at en krop skal fungere korrekt, er tilstrækkelig mængde søvn obligatorisk. Derfor, hvis du står over for problemer, der går i seng, så prøv at bruge ovennævnte pointers til at vandre din melatoninproduktion. Men for problemer som søvnforstyrrelser og søvnløshed, konsulter en læge eller prøv at forbruge milde doser af melatonintilskud.

Håber du havde løst dine spørgsmål! Held og lykke.