Det biologiske ur holder sig selv reguleret som et resultat af udskillelse af et hormon, som vi kalder melatonin. Dette hormon frigives, når hjernen modtager et signal fra sin centrale signal enhed, kendt som Suprachiasmatic Nucleus eller SCN.

Derfor er det vigtigt, at vi fjerner vores opfattelse af melatonin. Cirkulation af dette hormon i vores blodbanen fungerer som regulator for hvile og aktivitetscyklus. Da melatonin er et hormon, er det også umuligt at have en mangel på melatonin i sig selv.

Ikke desto mindre er misforståelsen omkring melatonin som helbredelse for søvnløshed eller søvnløshed fejlagtig. Her skal vi også have en klar ide om, hvad der forårsager søvnløshed.

Nogle af de mest almindelige årsager til søvnløshed kan være følgende:

• Forhøjet stress
• Depression eller håbløshed
• Angst
• Trauma
• Jetlag
• Uregelmæssige søvntidspunkter.

At sige at søvnløshed er mere et resultat af en uregelmæssig livsstil ville lyde mere hensigtsmæssigt. En grund til at lægerne foreslår at du melatonin handkøb er, at melatonintilskud er en sekundær mulighed for at kontrollere søvnløshed. Man kan overveje at forbedre sin uregelmæssige livsstil for at sikre bedre og rettidig søvn, end at få kunstig medicinsk hjælp.

Men i tilfælde, hvor unormalt uberegnelige arbejdsskift er en årsag til en uregelmæssig søvnplan, er det vigtigt at bringe vores biologiske ur tilbage i synkronisering. Det er her, hvor indtagelse af melatonin kosttilskud kommer ind.

Læger anbefaler at bruge melatonin kosttilskud som kosttilskud. Normalt ordinerer de ikke melatonin ret i det mindste tilfælde af uregelmæssigheder i patientens søvnplan. Dette skyldes, at melatoninindtag kræver overvågning. At slå den rette balance melatonin er vanskelig, især med doserne er så små. Doseringer mellem 0,3-1mg betragtes som optimale.

Derfor foreslår både forskere og eksperter lægeligt tilsyn, når du beslutter dig for at vælge at tage kosttilskud af melatonin. Da det er den eneste måde, hvorpå du kan sikre, at dine indtagelsesniveauer ikke overstiger de fastsatte grænser.

Ulemperne og overdoseringen af ​​melatonin

Mens vi har diskuteret doseringen og nødvendigheden af ​​kosttilskud til bekæmpelse af søvnløshed, skal vi også overveje ulemperne ved kosttilskud. En overdosis af melatonin kan resultere i følgende konsekvenser.

• Hovedpine
• Kvalme
• omtågethed
• Hormonale udsving

Disse ulemper er alligevel grunden til, at melatoninindtag skal overvåges. Her er nogle forholdsregler, man kan udøve, mens man vælger kosttilskud.

• Brug af kosttilskud i et kort tidsrum på op til 3 måneder.
• Brug ikke disse i forbindelse med andre soporiske lægemidler.
• Undgå at bruge dem med alkohol.

Derfor er reguleret indtag af melatonin den bedste udvej med behørig hensyntagen til alle fordele og ulemper. Men det, der primært foreslås af eksperter, er en sund kost bestående af vitaminer og mineraler, især vitamin D og B og folinsyre. Man må også regulere sin daglige rutine for at imødekomme de nødvendige tidspunkter for hvile og søvn.

Hvis Melatonin sovende hjælp er den eneste mulighed

Udvej til en melatonin søvn afhjælpe skal komme efter man har forsøgt en naturlig regulering af hans livsstil. En organisk behandling af lidelser er altid at foretrække.