Det mest grundlæggende spørgsmål, man først må spørge om, er: Hvad er jetlag, og hvordan afbryder det sin søvnplan.

Igen handler svaret om forstyrrelser af det biologiske ur. Mens man rejser fra en tidszone til en anden, er det dette ur, der bliver desorienteret, hvilket igen resulterer i søvnløshed.

Derfor skal vi bringe vores biologiske ur tilbage i synkronisering. For at gøre dette skal melatonin eller det sovende inducerende hormon induceres. I denne situation er søvn nødvendig på et tidspunkt, hvor kirtlen, der producerer hormonet, kaldet pinealkirtlen, normalt er inaktiv.

Derfor bruger vi medicinske kosttilskud af melatonin.

Her er de to grundlæggende måder, hvorpå melatonin viser sig nyttig ved søvnfremkaldelse.

1. Det fortæller hjernen at sove på et tidspunkt bortset fra det normale skema.
2. Det hjælper med at synkronisere timing af kropsuret.

Men man skal overveje følgende faktorer, inden de bruger disse lægemidler.

1. Undgå at bruge melatonin søvnbehandling uden lægehjælp.
2. Forsøg indtagelse af tilskuddet i et sikkert miljø, før din første rejse.
3. Hold dig væk fra alkohol og koffein.
4. Børn og gravide må ikke forbruge kosttilskud.

Man må overveje disse faktorer, mens de tager melatonin. Som tidligere nævnt skal melatoninindtag også være korrekt tidsbegrænset.

Et tidligt indtag af tilskuddet fører til unødig sløvhed. Dette forsinker igen tilpasningen til den tidszone, som man skifter til. Overdosering af melatonin kosttilskud, som enhver anden medicin overdosering, kan være sundhedsskadelig.

Melatonintilskud kan også indeholde et unormalt højt niveau af hormonet, der kan forårsage bivirkninger.

Den udmattelse, der skyldes lange timers rejse, har intet at gøre med ens søvnplan, der bliver forstyrret. Således er søvnforstyrrelse en blandt en lang række andre årsagssammenhænge med udmattelse under en lang flyvning.

Derfor er en nøje overvågning af mængden af ​​melatoninindtag af største vigtighed. Man må strengt følge doseringsrutiner for at få lige den rette mængde til melatonin for at genkronisere det biologiske ur.

Derfor er en medicinsk anbefaling nødvendig for administration af melatonintilskud. Således konsultere altid din læge, når du tænker på at bruge disse kosttilskud. Med rette vejledninger til brug af melatonin som supplement har brugerne givet en positiv feedback.

Forståelse af melatonin

For at forstå, hvordan melatonin virker, og hvor vigtigt det er i vores fysiologiske system, lad os se på de biologiske urfunktioner.

Som allerede nævnt, pinealkirtler, placeret lige over hjernens center, udskiller melatonin. Når naturligt lys falder, modtager kirtlerne deres signal for hormonel frigivelse. Dette signalcenter betegnes som Suprachiasmatic Nucleus eller SCN. Det er faktisk SCN, der virker som det biologiske ur, som regulerer en persons hvil- og aktivitetsstatus.

Reduceret lys udløser aktiviteterne i pinealkirtlen. Derfor er sovpiller håndkøb sekretion maksimal om natten. Derfor kalder vi det ‘Dracula of Hormones’. Lysniveauer er afgørende for melatoninsekretion.

Vi havde tidligere talt om, hvordan en switch af tidszoner forstyrrer det biologiske ur. Årsagen til, at denne afbrydelse sker, skyldes variation i lysniveauer. Dette opsummerer i sidste ende at sænke soveniveauet for en rejsende, der ender med at skifte tidszoner.

Eller vælg en mere naturlig tilgang

Medicinske fagfolk anbefaler naturligt indtag af hormonet end den medicinsk inducerede indtagelse. Øget indtag af frugter som appelsiner, jordbær, tærter mv. Øger naturlig melatonin.

Men i tilfælde, hvor søvnmønstre går galt på grund af inducerede tilstande, som f.eks. Jetlag, er en let medicinsk indgreb acceptabel, som tidligere nævnt.

Så følg dit melatoninindtag under medicinsk vejledning. Intet giver bedre resultater end en optimal medicinsk rutine.